پیام رئیس پوهنتون فاریاب

به نام خداوند دانایی و توانایی

چـو شمع از پـي علم بـايد گـداخت                كـه بي علم نتـوان خـدا را شنـاخت

 

کسب دانش و آگاهی در درازای تاریخ پرفراز و نشیب افغانستان، از زمرۀ آرزوهای مهم و اساسی مردم علم­­پرور و فرهنگ­دوست این سرزمین بوده است. این کشور، از لحاظ تکریم و ارج گذاری به مقام دانایی، خرد ورزی و دانش پروری و اهمیت مقولۀ دانش و اندیشه در میان مردم این خطۀ مردخیز و علم پرور، در گذشته جایگاهی رفیع و پیشینۀ پرافتخار داشته و در غنای تمدن و فرهنگ بشری نقش مؤثری را ایفا نموده است، مخصوصاً در دورۀ بعد از ظهور اسلام و از برکت حاکمیت ارزش‌ها و بستر مناسب فرهنگی و فکری ای که پدید آمد، استعداد سرشار مردم این مرز و بوم، شکوفاتر شد و افغانستان در کنار سایر بلاد اسلامی، به یکی از مراکز اصلی علم و فرهنگ تبدیل گردید.

امروز شخصیت و ارزش جوامع بشری به اندازة ارزش علمی و سابقۀ تمدنی و غنای فرهنگی آن­ها سنجیده شده و عرصة تعلیم و تحصیل؛ بدون شک یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین سکتورها برای انکشاف منابع بشری و ترقی و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی هر کشور و جامعه می­باشد و به همین جهت به برنامه­ریزی دقیق، رهبری و مدیریت قوی، بودجه و پشتوانۀ محکم و مطمئن نیاز دارد.

دوستان معزز و گرانمایه!

تولید علم آمیخته با ایمان و تعهد؛ اصلی­ترین رسالت اعضای کادرعلمی پوهنتون­های کشور بالاخص اعضای کادر علمی و دست اندرکاران بخش های اداری و خدماتی پوهنتون فاریاب می­باشد و برای نیل به این آرمان متعالی و ایجاد پوهنتون تمدن ساز و ارائه ی خدمات تحصیلی با کیفیت، باید روحیۀ علم محوری توأم با دانایی، تدبیر و امید بر جامعه مسلط شود و لازمۀ این امر مهم، تلاش و کوشش شما عزیزان در پوهنتون و گسترش افق­های علمی کشور می­باشد.

با توجه به رسالت وجودی پوهنتون به عنوان مهمترین و اصلی­ترین رکن توسعه و پیشرفت و ارزنده ترین ابزار دسترسی به استقلال فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... مسؤولیتی بس شگرف و بزرگ را برای تمامی اعضای اکادمیک و اداری پوهنتون ها تأکید و تعریف می ­نماید که در این راستا پوهنتون فاریاب با توجه به ظرفیت و امکانات موجود، نیازمند عزم استوار برای یافتن نقش مهم و اساسی خود در اعتلای فضای علمی، فرهنگی و اجتماعی جامعه می­باشد و این مهم جز به کمک، تلاش و اهتمام تمامی ارکان آن اعم از استادان، کارکنان اداری و خدماتی و دانشجویان میسر نخواهد بود.

از این رو امیدوارم هر یک از ما بتوانیم به عنوان عضوی از خانوادۀ بزرگ علم و دانش در کنار تعهد، تخصص، علم و فن، خود را با زیور فرهنگ و ادب بیاراییم تا با ایمانی عمیق و تلاشی ماندگار، راسخ و ثابت قدم در جهت فراگیری علم و دانش همت خویش را به کار بسته و ضمن مجهز نمودن خود با سلاح تقوا، تعهد و مسؤولیت پذیری، در پرتو پالیسی تحصیلی و سیاست های ملی، منطقه ای و بین المللی دولت، گام های بزرگی را در دستیابی کشور به قله های رفیع توسعه و پیشرفت از طریق فعالیت های علمی و پژوهشی برداریم.

از آن جا که از رسالت های ویژه پوهنتون ها توجه بیش از پیش به آموزش و پژوهش/ تحقیق است، انشاء­الله سعی خواهیم کرد با توکل به خداوند متعال، بهره­گیری مفید و مؤثر از ظرفیت و امکانات موجود، برنامه­ریزی، اعتماد به نفس و مغتنم شمردن زمان، شرایطی را فراهم کنیم که زیبنده و شایستۀ پوهنتون فاریاب باشد.

اینجانب ضمن درود به تمامی شما دانشجویان ارجمندی که این پوهنتون را برای تحصیل برگزیده اید، از درگاه خداوند متعال، دستیابی به مدارج عالی علم و اخلاق توأم با سلامتی، مؤفقیت و سعادت را برای تان خواهانم.

امید است به فضل الهی، در جهت تهذیب، خودسازی و علم اندوزی، تلاش مضاعف نموده و در آینده گنجینه­ای از گوهرهای کم نظیر علم و معرفت برای پیشرفت کشور باشید و این جانب نیز تلاش و امید دارم با کمک و همکاری همه جانبه و مستدام اعضای کادر علمی و اداری پوهنتون فاریاب و نیز با هم ­فکری و کمک افراد و نهادهای همکار، بتوانم منشأ خیری در راستای پیشرفت و توسعۀ­ این کانون علمی و تحصیلی باشم.

                                                                                              

پوهنمل فیروز اوزبیک کریمی

رئیس پوهنتون فاریاب